sweet memories by Mayou Trikerioti

photo by Alexandros Chantzis

photo by Alexandros Chantzis

As QED sees another run of performances in November 2015, a trip down memory lane, of when the show was first designed in 2004, with my assistant Alexandros (who wanted to be a director "when he grew up" and now he is) digging up the notes he kept.

pq15 by Mayou Trikerioti

we're off to see the wizard, the wonderful wizard of oz
we hear he is a whiz of a wiz, if ever a wiz there was
if ever, oh ever a wiz there was, the wizard of oz is one because
because, because, because, because, because
because of the wonderful things he does

Still movie reviews by Mayou Trikerioti

“An impressively accomplished first feature, intensely controlled and notable for its fine performances Blake draws from his cast.  Blake has three projects currently in preparation on the strength of STILL something to look forward to”
SIGHT & SOUND

“One of the most surprising, gritty and impressive British films I’ve seen in a long time”
BACKSEAT MAFIA

 “It nails the uncertain atmosphere of a City in flux.....Gillen is superb”
THE TIMES ****

“Gillen’s heartfelt performance as a grief ravaged father is the mesmerising centre of STILL”
THE EXPRESS ****

Totally engaging....Utterly absorbing....Simon Blake asks hard questions and asks them beautifully.  Blake is one to watch and Gillen has secured himself on the list of underappreciated leading actors”
CLOSE-UP FILM ****

“STILL is one of the most assured pieces of filmmaking I have seen in quite some time...Keep an eye on Blake as STILL promises great things ahead”
THE CHICAGOIST

“Phenomenal directing....Gripping performances....Compelling”
WE GOT THIS COVERED ****

 “Blake expertly mixes psycho drama with social realism…..This is good stuff on his feature debut from Blake and as ever from Gillen”
IRISH POST ****

“Fascinating feature debut, a sleek slice of London noir.....Blake demonstrates a sharp eye for constructing attractive off centre images and a gift for teasing out strong performances.  Very promising stuff”
IRISH TIMES ***

 “Intelligent, complex and hugely bleak debut from one to watch writer, director Simon Blake”
TOTAL FILM ***
“Stylishly shot and a fine performance from Gillen who plays the troubled lead with a mercurial mix of swagger, self loathing and self pity”
THE INDEPENDENT ***

 “An impressively powerful piece of work, uncomfortable but utterly riveting”
THE COOPS REVIEW

 “A moving soundtrack and atmospheric cinematography, director Simon Blake’s debut feature is an incredibly powerful film, that’ll leave you shell shocked for hours afterwards”
NO MORE WORK HORSE

“Simon Blake’s gritty surprisingly poignant thriller... the cast is uniformly strong across the board and Blake gives each of his major players a stellar showcase”
INDIE OUTLOOK – Chicago International Film Festival, 6 Films to remember

 

thank you by Mayou Trikerioti

ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗ ΣΚΗΝΗ: ΜΑΓΙΟΥ ΤΡΙΚΕΡΙΩΤΗ

Written by OnlyTheater. Category:  ΑΡΘΡΑ

Η Μαγιού Τρικεριώτη είναι σκηνογράφος και ενδυματολόγος. Φροντίζει, με λίγα λόγια, για την έκλυση φαντασίας και το στήσιμο ενός προσεγγγίσιμου μετα-κόσμου. Διαβάζοντας το κείμενό της, σκέφτομαι ότι το ισοδύναμο της φράσης "Είμαι τυχερός και ευγνώμων" είναι εκείνο το εξαίσιο "Είμαι γαλήνιος".

 

"Αισθάνομαι πολύ μα πολύ τυχερή για τους ανθρώπους που έχω συναντήσει στο θέατρο και για τα προικιά που μου χάρισαν.


Θυμάμαι με ευγνωμοσύνη:

Την εμπιστοσύνη του δάσκαλου Μίμη Κουγιουμτζή, και τον τρόμο της ευθύνης μου, όταν βρέθηκα να σκηνογραφώ στα είκοσι έξι μου χρόνια στην ιστορική Φρυνίχου. Κι εκείνα τα "Γράμματα για τον Τέγια", έναν ολόκληρο πάκο γράμματα, που ένα - ένα τα έγραψα με το χέρι και τα έβαλα σε φακέλους με τα σωστά γραμματόσημα από τη συλλογή της γιαγιάς μου, της Μαριάννας.

Τον Νίκο Μαστοράκη που μου έμαθε την τομή μεταξύ σκηνικού και πραγματικού χώρου. Που ένωσε δύο ξέχωρα κομμάτια του μυαλού μου και με ελευθέρωσε προς την απεραντοσύνη του σινεμά.

Τη χαρά της δουλειάς, τη δουλειά - διασκέδαση κοντά στον Αντώνη Καλογρίδη και τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο. 

Την ελευθερία και την καθαρότητα του Θωμά Μοσχόπουλου, που έχει ένα μαγικό τρόπο να ενώνει μέσα μας όλους μας τους κρίκους, να μας ενώνει όλους μας, τον ένα με τον άλλο, και να πλέκει την παράσταση.

Τις σκανταλιές με τον Έκτορα Λυγίζο.

Το βάρος της λέξης, με τον Νίκο Χατζόπουλο. Τη στοργή του Αντώνη Αντύπα.

Την κινηματογραφική και την «εφ’ όλης της ύλης» επικοινωνία με το Θάνο Αναστόπουλο.

Την καθαρότητα και τη σταθερότητα του Μιχαήλ Μαρμαρινού: μια γεμάτη απογύμνωση που σου καθαρίζει το μυαλό.

Τα «όχι» μου, που όσο και να τα μην τα έχω μετανιώσει, με βαραίνουν.

Τον Λευτέρη Βογιατζή. Για τα πάντα."

*Φωτογραφία εξωφύλλου: "Αυτοκρατορία" σε σκηνοθεσία Μ. Μαρμαρινού (Κοστούμια: Μαγιού Τρικεριώτη)
 Δεύτερη φωτογραφία: "Μήδεια" σε σκηνοθεσία Αναστασίας Ρεβή (Κοστούμια: Μαγιού Τρικεριώτη)

Χρύσα Φωτοπούλου